Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nazywane są również Terapią pedagogiczną. Terapia pedagogiczna jest oddziaływaniem dydaktyczno-wychowawczym, które ma na celu rozwijanie mocnych stron dziecka, a zarazem wspieranie jego słabych. Ma na celu stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia:
- Rozwijanie funkcji motorycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie koncentracji uwagi, spostrzegawczości,
- rozwijanie pamięci,
- rozwijanie percepcji wzrokowej, funkcji słuchowo-językowych.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zapobiegają powstawaniu zaburzeń emocjonalnych, wyrabiają właściwą motywację do nauki.
Podczas zajęć stosowane są różne metody np. oglądowe, percepcyjne, oparte na obserwacji, słowne, praktyczne działanie czy metoda polisensoryczna.
Przykłady ćwiczeń:
Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową: | Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową: | Ćwiczenia usprawniające sprawność manualną: | Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową: | Ćwiczenia usprawniające czytanie oraz pisanie: |
– Co to za dźwięk? – rymowanki, – zagadki słuchowe, – gra na dzwonkach chromatycznych | – układanie z patyczków np. znaki, litery, liczby – dobieranie parami kart ze znakami identycznymi | – układanie puzzli, – układanie mozaiki, – wycinanie, malowanie, rysowanie, wydzieranie | – zamalowanie obrazków, – rysowanie po śladzie, – łączenie kropek, – rysowanie szlaczków, -tworzenie labiryntów i szukanie drogi wyjścia | – przepisywanie – pisanie z pamięci, – pisanie ze słuchu, – wypełnianie tekstu z lukami (wpisywanie liter, sylab, całych wyrazów) – dyktanda, |
Metody oraz ćwiczenia są dostosowywane indywidualnie do każdego ucznia.