international_lesson

W dniach 15-13 maja 2021 odbyły się międzynarodowe zajęcia zdalne w ramach projektu Erasmus+

Gospodarzem spotkania jest szkoła partnerska w Estonii, której z powodu pandemii nie możemy odwiedzić w tradycyjny sposób. Dla grupy 14 uczniów z klas siódmych i ósmych jest to doskonała okazja nie tylko do poznania Estonii, ale także do pracy w międzynarodowych grupach, wspólnym rozwiązywaniu ciekawych zadań oraz używania języka angielskiego w sytuacjach dnia codziennego.

I tak w poniedziałek 15 maja wirtualnie zwiedziliśmy szkołę w maleńkiej, nadbałtyckiej miejscowości Vosu, jak i samą miejscowość, w której na co dzień mieszka zaledwie 420 mieszkańców, zaś latem zamienia się w ruchliwy kurort. Tego dnia także odbyły się zajęcia dla uczniów klas młodszych, w czasie których pierwszoklasiści z naszej szkoły przedstawili się swoim rówieśnikom z krajów partnerskich i opowiedzieli im o swoich ulubionych owocach. W naszym kraju zwycięzkim owocem okazała się truskawka , stąd cała ekipa pierwszoklasistów była ubrana w truskawkowym kolorze! Niestety, gdy mieliśmy zagrać w międzynarodowy quiz, internet odmówił współpracy i nasi uczniowie nie mogli wziąć udziału w tej emocjonującej rozgrywce.

W czasie zajęć dla klas młodszych uczniowie klas siódmych i ósmych przygotowywali się do jutrzejszej rozgrywki matematycznej Prangling, zaś po południu zagrali w emocjonujący międzynarodowy quiz dotyczący wiedzy na temat Estonii oraz miejscowości Vosu. W tej rozgrywce jedna z naszyc drużyn zajęła 3 miejsce!

hymn Estonii:
https://www.youtube.com/watch?v=vGpdbgf26t8

natura Estonii:
https://www.youtube.com/watch?v=wm5Rc6QhY0o

piękno Estonii:
https://www.youtube.com/watch?v=8fH8nIAseMI

Estonia w faktach:
https://vimeo.com/290272603

szkoła partnerska w Vosu:
https://www.youtube.com/watch?v=S2n-jirRzMA

WTOREK

Tego dnia zaraz po powitaniu uczniowie wzięli udział w konkursie matematycznym Prangling, w którym musieli się wykazać umiejętnością poprawnych obliczeń pamięciowych. W tej kategorii uczeń naszej szkoły Tymek Dawid z klasy 7A zdobył zaszczytne 4 miejsce!

Następnie uczniów czekały kolejne zadania matematyczne - tym razem w terenie. Podzieleni na grupki przy pomocy taśmy mierniczej i sznurka oraz zaopatrzeni w szczegółowe informacje w języku angielskim, obliczali poszczególne cechy wybranego drzewa: obwód, średnicę, promień. Na podstawie tabeli z czynnikiem wzrostu poszczególnych gatunków drzew obliczyli wiek wybranego przez siebie okazu. Zaś korzystając z twierdzenia Talesa, obliczyli jego wysokość. Na koniec obliczyli objętość drewna w metrach sześciennych, które mogliby pozyskać z wybranego przez siebie egzemplarza oraz po wyszukaniu informacji na temat cen drewna i jego możliwych zastosowaniach podjęli decyzję, do jakich celów użyliby to drewno i ile by na tym zarobili. Ostatnim punktem zadania było szczegółowe zdanie relacji z przeprowadzonych działań oraz porównania swojej pracy z działaniami rówieśników z innych krajów. Była to znakomita okazja do poznania nazw drzew w języku angielskim jak i innych językach europejskich. Zadanie dostarczyło okazji do cennych obserwacji przyrodniczych oraz nauczyło wykorzystywać wiedzę matematyczną w praktyce.

Po krótkim odpoczynku uczniowie otrzymali materiały przesłane przez szkołę w Estonii do zdalnych zajęć techniki. Z dostarczonych zestawów uczniowie samodzielnie poskładali głośniki wykonane z drewna i metalu. Przeprowadziliśmy próbę i wszystkie działają!

Ostatnim punktem tego dnia był pokaz mody eko - każda szkoła przygotowała kilka strojów z materiałów do recyklingu.

pokaz mody - nasza szkoła:
https://www.youtube.com/watch?v=_Y7BWe5wWE0

link do padleta z zajęć matematycznych prowadzonych przez szkołę ze Słowenii:
https://padlet.com/jana_kusterle/

ŚRODA

Po porannym powitaniu uczniowie wszystkich szkół partnerskich otrzymali zestaw zadań przyrodniczych do wykonania na ten dzień, co wymagało uprzedniego przygotowania językowego jako że wszystkie polecenia jak i ciekawostki były w języku angielskim.

Następnie udaliśmy się na spacer po okolicy , by w terenie odnaleźć wyznaczone cele takie jak drzewa porośnięte mchem, głaz oraz rzekę. Tego dnia między innymi określaliśmy przybliżoną wysokość drzew metodą Herdboy's, określaliśmy kierunki świata na podstawie mchów na drzewach, mierzyliśmy prędkość wody w rzece oraz robiliśmy teatr cieni, czemu sprzyjała bardzo słoneczna pogoda.

Na koniec uczniowie wszystkich szkół wymienili się swoimi obserwacjami na padlecie.

link do padleta:
https://padlet.com/katrin_vaheoja/science

CZWARTEK

Dzisiaj ostatni dzień naszych zajęć międzynarodowych Erasmus+.

Tego dnia mogliśmy się przekonać jakie każda ze szkół partnerskich napotyka zagrożenia ekologiczne w swojej miejscowości i jak sobie z nimi radzą.

Następnie nasza szkoła przejęła inicjatywę i uczniowie wszystkich szkół partnerskich po pewnych trudnościach spowodowanych zawieszającym się po wczorajszej burzy internetem mogli zagrać w cyfrowy "escape room" przygotowany przez panią Lilianę Binek. Warto dodać, że uczniowie grali w międzynarodowych grupach, więc chcąc czy nie chcąc, byli zmuszeni używać języka angielskiego oraz odnaleźć się w tej niełatwej sytuacji.

A jako, że jedno z zadań w "escape room'ie" powstało w oparciu o rymowany tekst piosenki pana Jarosława Bilana o tematyce ochrony środowiska, na koniec gry pojawił się także sam autor tekstu. Najpierw uczniowie posłuchali nagrania tej piosenki umieszczonego na youtube, a następnie zaśpiewali razem ze swoim nauczycielem na żywo!

Po przerwie uczyliśmy się regionalnego tańca estońskiego, zaś ostatnia część spotkania poświęcona była podsumowaniom, podziękowaniom oraz akcentom muzycznym z każdego kraju partnerskiego. W imieniu naszej szkoły nagranie regionalnych piosenek na tę okazję przygotowała Gabriela Mikrut wraz z uczennicami klas 6-8.

Koordynator projektu
Klaudia Sikora

link do piosenki "Reduce Reuse Recycle":
https://youtu.be/sl7iUu-TULs

link do piosenek regionalnych:
https://www.youtube.com/watch?v=6vLku3wY74Y