2016 - 2017  
     
   
     

Na przełomie maja i czerwca, w naszej szkole, odbył się konkurs plastyczny pod hasłem „Jak ćwiczymy na gimnastyce korekcyjnej – moje ulubione ćwiczenie”.

I m.  Oliwia Kusa z klasy II e

II m. Emilia Tobli z klasy II a

III m. Tatiana Biernat z II e

Wyróżnieni: Miłosz Henc i Bartosz Podlak obaj z klasy II e

Wszystkim startującym serdecznie dziękujemy i życzymy sukcesów w przyszłych konkursach.

     

 

W marcu, w naszej szkole, odbył się konkurs na hasło promujące troskę o zdrowy kręgosłup i prawidłową postawę ciała.

Zwyciężczynią konkursu została Amelia Cieślar z klasy 2b, za hasło „Szkolny tornister na dwóch ramionach, wtedy postawa nie będzie skrzywiona”.
Wyróżnienie otrzymała Paulina Ubda z klasy 2e.
                                  

Dziękujemy za udział w konkursie i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach.

     
   
     
Zajęcia otwarte z gimnastyki korekcyjnej
W  październiku i listopadzie br. w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie, zostały przeprowadzone lekcje otwarte z gimnastyki korekcyjnej. W trakcie 9 godzin zajęć rodzice mieli możliwość zapoznania się z wadami postawy swoich dzieci, dowiedzieć się na co należy zwrócić szczególną uwagę w procesie korekcji. Rodzice otrzymali informacje w jaki sposób dbać, na co dzień, o kręgosłup dzieci np. jaka jest prawidłowa pozycja do nauki, jak wygląda odpowiedni plecak i odpowiednio przygotowane miejsce do pracy. Specjalistka przedstawiła również sposoby rozciągania przykurczonych mięśni dzieci i objaśniła ich wpływ na postawę ciała. Rodzice dowiedzieli się też, które grupy mięśni należy wzmacniać w zależności od wady postawy.
Każdy  opiekun mógł wziąć aktywny udział w  pokazie ćwiczeń domowych, a po zakończeniu otrzymał opracowany indywidualnie dla swojego dziecka zestaw ćwiczeń domowych obejmujący w razie potrzeby również ćwiczenia derotacyjne i symetryczne, niezbędne w leczeniu skolioz. Zajęcia prowadziła pani Paulina Fuczyło
    Zespół Promocji SP3
   
     
GIMNASTYKA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNA W NASZEJ SZKOLE
 

Znaczny wzrost występowania wad postawy u dzieci, jaki obserwuje się w ostatnich latach sprawia, że wzrasta potrzeba korekcji tych wad. Nasza szkoła organizując zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej, wychodzi tym potrzebom naprzeciw i bierze aktywny udział w procesie korekcji.

Gimnastyką objęci są uczniowie wymagający dodatkowych zajęć korekcyjnych: 

  •  uczniowie z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała ( wada postawy ): postawa skoliotyczna, boczne skrzywienie kręgosłupa, plecy okrągłe , plecy wklęsłe, plecy okrągło-wklęsłe, plecy płaskie, wady kończyn dolnych ( stopa płaska, stopa płasko-koślawa, kolana koślawe, kolana szpotawe ),

  •  uczniowie z obniżoną sprawnością fizyczną,

  •  uczniowie z niektórymi przewlekłymi zaburzeniami w stanie zdrowia.

W naszej szkole zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej dla klas 1-3 prowadzone są w ramach obowiązkowych zajęć pozalekcyjnych, w wymiarze nie mniejszym niż 2 godziny tygodniowo. Zajęcia te prowadzone są bezpośrednio przed lub po zajęciach dydaktycznych. Do dyspozycji mamy „małą” salę gimnastyczną wyposażoną w odpowiedni sprzęt. Nabór do grup ćwiczebnych odbywa się na podstawie skierowań od lekarza pediatry po badaniu bilansowym dziecka 6 –          letniego lub ortopedy. Wstępną selekcję dokonuje nauczyciel  gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej wspólnie z pielęgniarką szkolną.

Od roku szkolnego 2003- 2004 w zajęciach gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej biorą również udział uczniowie klas 4 –6.

Celem gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej jest skorygowanie istniejącej wady postawy i doprowadzenie jej do stanu prawidłowego, bądź zatrzymanie wady i niedopuszczenie do jej pogłębienia. Aby ten cel osiągnąć dziecko powinno opanować umiejętność prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Pozytywnych efektów doczekamy wtedy, gdy dziecko systematycznie będzie wykonywać ćwiczenia również w domu.

Konieczna jest zatem współpraca z domem rodzinnym dziecka. Dlatego nauczyciel gimnastyki korekcyjnej organizuje grupowe lub indywidualne spotkania z rodzicami. Tematyka tych spotkań dotyczy postawy ciała i jej znaczenia dla zdrowia człowieka. Informuje rodziców o częstości występowania wad, ich rodzajach, zagrożeniu, jakie stwarzają dla zdrowia dziecka. Uczy „patrzeć” na dziecko pod kątem dostrzegania pewnych objawów, np. asymetrii budowy ciała, organizować środowisko je otaczające, a więc prawidłowe warunki ( biurko, stolik, krzesło )do pracy, zmienne pozycje pracy, aktywny wypoczynek, kształtować nawyk prawidłowej postawy w czynnościach dnia codziennego.

Zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej prowadzone są jako „otwarte”, instruktażowe dla rodziców. Rodzic nie tylko obserwuje zajęcia, lecz także w nich uczestniczy, pomagając dziecku w dobraniu prawidłowej pozycji wyjściowej do ćwiczenia  i w samym ćwiczeniu. Uczy się wspólnie z dzieckiem domowego zestawu ćwiczeń.

Korekcja wad postawy jest procesem długotrwałym, szczególnie nużącym dla dziecka. Aby uniknąć monotonii i znużenia, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej stosuje  różnorodne metody i formy pracy aby uatrakcyjnić swoje zajęcia: 

  • metoda ścisła ( forma frontalna, obwód stacyjny – lubiany przez dzieci ) – Ćwiczenia symetryczne, ćwiczenia asymetryczne ( tzw. ćwiczenia wolne z BSOGKK oraz ćwiczenia PNF ),

  • metoda bezpośredniej celowości ruchu ( zadaniowa),

  • metoda zabawowo – klasyczna ( bardzo lubiana przez dzieci),

  • metoda ruchowej ekspresji twórczej.

Atrakcyjność zajęć wyzwala pozytywne emocje u dzieci i korzystnie wpływa na chęć uczestnictwa w kolejnych zajęciach. Chcąc wyzwolić pozytywne uczucia związane z aktywnością ruchową w trakcie zajęć stosuję różnorodne pomoce i zestawy przyborów, które budzą zainteresowanie dzieci i  czynią zajęcia ciekawymi.

Wprowadziłam system nagradzania.  Świadome zaangażowanie dziecka w proces korekcji postawy na zajęciach gimnastyki w szkole, wzorowa frekwencja oraz systematyczne wykonywanie  ćwiczeń domowych ( potwierdzane podpisem rodzica ) – nagradzane jest „+”. Nagradzanie dzieci za trud i wysiłek pozytywnie wpływa na zaangażowanie się dzieci w proces rehabilitacji. Największą nobilitacją dla dzieci jest wyróżnienie ich na końcu roku szkolnego oraz wręczenie dyplomu „Mistrza Gimnastyki Korekcyjnej”.

    nauczyciel gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej
    mgr Renata Górnik
   
  TRZYMAJ P I O N !!!  
     
Większość naszych problemów kręgosłupa zaczyna się w dzieciństwie. Ponad 80 procent dzieci ma różne wady postawy. Najczęściej są to boczne skrzywienia kręgosłupa, plecy okrągłe lub wklęsłe.

Gdy dziecko jest jeszcze w brzuchu mamy, jego kręgosłup przypomina literę C. Po urodzeniu się prostuje. Jednak linia prosta, którą widzimy patrząc na plecy, to złudzenie. Gdybyśmy mogli spojrzeć na kręgosłup z boku, zauważymy, że ma kilka naturalnych krzywizn i przypomina dwie złączone litery S. Choć ten kształt przybiera już pod koniec pierwszego roku życia, ostateczną formę zyskuje około 18. Dzięki temu wady postawy można korygować nawet u nastolatków. Ale jeśli nie zrobi się tego w porę, dorosłemu będą dokuczały nawet bardzo poważne bóle kręgosłupa.

CO NĘKA KRĘGOSŁUP?

Skolioza – skrzywienie boczne. Widocznym sygnałem skoliozy jest niesymetryczne ułożenie łopatek. Ta wada jest najczęstsza, powstaje w czasie najszybszego wzrostu, a więc między 6 a 24 miesiącem życia, następnie między 5 a 8 oraz 11 a 14 rokiem życia. Przyczyn skoliozy jest wiele: od wad wrodzonych kręgosłupa, złej budowy miednicy, nierównej długości nóg po złą postawę.

Lordoza – to wygięcie kręgosłupa ku przodowi w odcinku lędźwiowym. Plecy są wklęsłe, a brzuch wystający.

Kifoza – nadmierne wygięcie kręgosłupa ku tyłowi w odcinku piersiowym. Klatka piersiowa jest zapadnięta, a plecy są okrągłe.

ZRÓB TO DLA N I E G O !

Wady postawy mogą prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, niewydolności układów krążenia, oddychania oraz złej pracy organów wewnętrznych. Dlatego też należy im zapobiegać:

*Uczęszczaj regularnie na zajęcia gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej
*Zażywaj ruchu - codziennie gimnastyka poranna oraz do wyboru: pływanie, marsz w terenie, jazda na rowerze, jazda na nartach
*Nie siedź godzinami przed telewizorem czy komputerem
*Trzymaj się prosto !!! podczas nauki, pracy i w trakcie zabawy
*Zadbaj o właściwą dietę, musi zawierać dużo wapnia i witaminy D, w codziennym jadłospisie musi się znaleźć: mleko, biały ser, masło, jogurty, ryby, jaja, warzywa i owoce oraz chude mięso. Dziecko powinno jadać 4 – 5 razy dziennie, nie zapomnij o drugim śniadaniu.
*Nie dopuszczaj do nadwagi
*Poproś rodziców o zorganizowanie „rosnącego” wraz z Tobą biurka i krzesła o regulowanej wysokości. Blat stołu powinien być kwadratowy lub prostokątny, a nie zaokrąglony. Zadbaj by tułów był oddalony od brzegu biurka 3 – 5 cm, a głowa nieznacznie pochylona. Przedramiona mają leżeć na blacie, ale łokcie powinny nieco wystawać poza jego brzeg. Ustaw monitor komputera na wprost twarzy, a nie z boku. Krzesło powinno mieć regulowaną wysokość, podpórki pod łokcie i oparcie wypukłe na odcinku lędźwiowym kręgosłupa, a wklęsłe – na piersiowym. Gdy siedzisz, stopy powinny opierać się o podłogę
*Tornister noś zawsze na obu ramionach. Powinien mieć usztywniany tył i szerokie, regulowane szelki. Musi przylegać do pleców, a nie opierać się na pupie. Noś w nim tylko niezbędne rzeczy.
    Renata Górnik