Zdrowe kółko kulinarne 
 
 
 
   

 

 
Od września 2015r. w naszej szkole w ramach zajęć dodatkowych działa Zdrowe Kółko Kulinarne. Stworzono je dla tych,  którzy mają ochotę kształtować swoje umiejętności kulinarne i dla których ważna jest jakość przygotowywanych i spożywanych posiłków. W zajęciach uczestniczą uczniowie i uczennice z klas IV - VI. Zajęcia uwzględniają naturalne skłonności do przygotowywania potraw oraz dbałość o właściwe odżywianie. Mają charakter teoretyczno – praktyczny i skupiają się głównie na zdrowym, racjonalnym odżywianiu. Mają też za zadanie pokazać, że przygotowywanie posiłków to dobry sposób na spędzenie wolnego czasu i dobry sposób na zabawę. Poprzez zajęcia uczniowie usprawniają się manualnie: kroją, obierają, ugniatają, mieszają, smarują. Zajęcia przewidują aktywność twórczą uczniów, a szczegółowe tematy zajęć dostosowywane są do indywidualnych preferencji kulinarnych uczestników.
 
         
         
         
  Celem zajęć jest:
- dostarczenie wiedzy z zakresu żywienia, kładąc szczególny nacisk na zróżnicowanie zbilansowanej diety pod względem energetycznym jak i odżywczym,
- nabywanie umiejętności przygotowywania zdrowych przekąsek, śniadań, kanapek, surówek i sałatek, słodyczy, past i kremów,
- zainteresowanie uczniów kulinariami jako dobrym pomysłem na spędzenie wolnego czasu i dobrą zabawę,
- rozwijanie u uczniów zainteresowań i uzdolnień kulinarnych,
- kształtowanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych,
- rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,
- podnoszenie własnej wartości i dostrzeganie jej u innych, integracja uczniów.

 

Znaczenie potraw
 

Jabłka

 

Jakie witaminy są zawarte w jabłku?

Jabłka to bez wątpienia smaczna bomba witaminowa! Jakie zatem witaminy zawiera jabłko? Owoc ten to źródło witaminy C, E, K, witamin z grupy B (kwas foliowy, tiamina, niacyna, ryboflawina) oraz beta-karotenu (prowitamina wit. A). Każda z tych witamin ma bez wątpienia pozytywny wpływ na nasze zdrowie!

 

Jabłka a zdrowie – jakie znajdziesz w nich minerały?

W jabłkach kryją się takie cenne dla naszego zdrowia minerały jak: wapń, żelazo, magnez, sód, potas, fosfor oraz cynk.

Zawarty w jabłkach cynk jest niezbędny do właściwego rozwoju białych krwinek, które pomagają w zwalczaniu bakterii i wirusów w naszym organizmie. Dodatkowo, zarówno cynk, jak i żelazo i potas wpływają na lepszy stan Twojej skóry, a także poprawiają kondycję włosów oraz paznokci.

 

Właściwości zdrowotne jabłek:

     Chronią nasze serce. Jabłka cenione są za swoje właściwości lecznicze przede wszystkim przez zawarte w nich pektyny, czyli rozpuszczalny w wodzie błonnik. Najobficiej ulokowane są w ściankach komórek i przy gniazdach nasiennych owoców. Błonnik sprawia, że owoce te zmniejszają wchłanianie cholesterolu. Dzięki temu mogą chronić nasz organizm przed miażdżycą, a nawet zawałem! Co jeszcze daje jedzenie jabłek? Wzmacniają nasze serce i naczynia krwionośne.

     Działają oczyszczająco. Pektyny wchłaniają skutki nieprawidłowej fermentacji resztek pokarmowych, regulują florę bakteryjną, a także neutralizują niektóre substancje toksyczne.

     Regulują pracę jelit. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że po zjedzeniu jabłka możemy poczuć się syci. Błonnik reguluje pracę jelit i chroni przed chorobami z nimi związanymi. Lepsza perystaltyka jelit sprawia, że jabłka są świetne na zaparcia!

 

 

Jajka

 

Jajka zawierają cenne składniki odżywcze.

To prawdopodobnie najbardziej odżywczy produkt jaki istnieje! Zawiera zestaw wszystkich niezbędnych do życia aminokwasów i to w postaci najlepiej dla nas przyswajalnej.
Ma mało kalorii, za to aż 7,8 gramów białka i 5 gramów zdrowych tłuszczy. Jajka zawierają duże ilości 
witaminy D, witaminy E, witaminy K, witaminy B6 a także sporo wapnia i cynku.

 

Jedno ugotowane jajko zawiera:

Witaminy A: 25 % dziennego zapotrzebowania
Kwasu foliowego: 5% dziennego zapotrzebowania
Witaminy B5: 7% dziennego zapotrzebowania
Witaminy B12: 9% dziennego zapotrzebowania
Witaminy B2: 15% dziennego zapotrzebowania
Fosforu: 9% dziennego zapotrzebowania
Selenu: 22% dziennego zapotrzebowania

 

Jajka są idealnym źródłem białka.

Białko to składnik, bez którego nie moglibyśmy żyć. W jajku znajduje się aż 6 gramów pełnowartościowego białka. Jajka zawierają też wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiednich proporcjach, do tego mają one doskonałą wartość biologiczną, którą nasz organizm wykorzystuje do prawidłowego funkcjonowania .Jedzenie odpowiedniej ilości dobrego białka może pomóc nam schudnąć, zwiększyć masę mięśniową, może też być pomocne w obniżeniu ciśnienie krwi i zachowania zdrowia kości.

 

 

 

Kasza kuskus

 

 Kasza kuskus jest dobrym źródłem witaminy B9; spożywając ją zapobiegamy anemii i rozwojowi miażdżycy. Ponadto w kuskusie można znaleźć sporo innych witamin z grupy B - B1, B2, B3 (PP), B5 i B6. Dzięki kaszy dostarczasz więc do organizmu witamin odpowiedzialnych za zdrowy wygląd włosów, skóry i paznokci, dbasz o układ nerwowy i prawidłowy metabolizm.

   W kuskusie można znaleźć również sporo cennych minerałów, w tym: magnez, fosfor, cynk, miedź i mangan. To sprawia, że kasza jest świetna dla osób z niedokrwistością. Dodatkowo jej regularne spożycie może też łagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Kaszę powinny jeść jak najczęściej osoby pracujące umysłowo - zawarty w niej magnez polepsza koncentrację. Dzięki dużej zawartości cynku, manganu i miedzi dbasz więc o odporność organizmu.

   Kasza kuskus jest lekkostrawna, dlatego nadaje się dla wszystkich, którzy dbają o to, by ich posiłki nie obciążały układu pokarmowego. Mogą ją spożywać 
kobiety w ciąży oraz osoby starsze, ponieważ nie podrażnia ona żołądka. Kuskus zawiera też sporo 
błonnika pokarmowego.

 

 Kuskus jest świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy nie mają czasu gotować - nawet nie trzeba jej wsypywać do garnka, wystarczy odmierzyć odpowiednią ilość kaszy, włożyć do miski i zalać gorącą wodą nieco ponad poziom kaszy. Szybko wchłonie ona płyn i tym samym będzie już gotowa do spożycia. Kuskus ma neutralny smak, dlatego można tworzyć z nim dowolne kompozycje.

 

 

Ser twarogowy

 

Biały ser jest nie tylko smaczny, ma też wiele wartości odżywczych. Nic więc dziwnego, że w polskiej kuchni od lat jest cenionym produktem wykorzystywanym na rozmaite sposoby.

 

Po biały ser powinniśmy sięgać jak najczęściej, gdyż jest bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka. Zawiera ono niezbędne aminokwasy, tzn. takie, których organizm nie potrafi sam wytworzyć, więc trzeba je dostarczyć z jedzeniem. Biorą one udział w tworzeniu nowych i odbudowaniu uszkodzonych komórek. Jest w nim trochę magnezu (reguluje pracę układu nerwowego), potasu (wspomaga mięśnie) i cynku (wzmacnia odporność). Są witaminyA (niezbędna dla oczu), D (wspomaga wchłanianie wapnia), z grupy B (biorą udział w produkcji licznych hormonów i enzymów, poprawiają stan skóry) i E (chroni komórki przed działaniem wolnych rodników). Witaminy te opóźniają również starzenie.

Biały ser zawiera tez wapń.

Sery tłuste dostarczają najwięcej kalorii i nasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego trzeba je jeść z umiarem. Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny z nich zrezygnować. Najlepiej wybierać sery twarogowe półtłuste, bez dodatków (owoce, czekolada), które z reguły zawierają cukier i dostarczają pustych kalorii. Ponadto mogą w nich być barwniki i syntetyczne substancje smakowe. Natomiast te oznakowane jako „light”, czyli o zerowej zawartości tłuszczu, pozbawione są witaminy D, która jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia.

 

 

Pomidory

 

Pomidory zawierają dużo witamin i minerałów wśród których są: witamina C, K, E, B1, B2, B3, B6, kwas foliowy, błonnik, biotyna, potas, sód, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk i mangan.

 

Pomidory zawierają dużo witamin, wśród których najważniejsze to witamina C, która wpływa na ogólną kondycję fizyczną organizmu oraz układ odpornościowy. Witamina E oraz beta-karoten to silne antyoksydanty, które niszczą wolne rodniki i nadają skórze młody i zdrowy wygląd. Ponadto witamina E wzmacnia naczynia krwionośne oraz chroni przed miażdżycą. Witaminy z grupy B wpływają korzystnie na metabolizm cukru i odkładanie się cholesterolu we krwi zmniejszając ilość “złego” cholesterolu LDL a podnosząc ilość “dobrego” cholesterolu HDL. W pomidorach występuje również witamina K, która zwiększa krzepliwość krwi.

 

Pomidor zawiera również sporo minerałów i mikro elementów jak np. potas, który jest moczopędny, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi, wapń, który wpływa na stan kości oraz bóle mięśni, magnez, który chroni przed osłabieniem i nieprawidłową pracą serca, mangan, który jest niezbędnym elementem przemiany materii, miedź, która wpływa na stan serca i ciśnienie krwi, kobalt, który pomaga tworzyć hemoglobinę oraz żelazo, które chroni przed miażdżycą. Ponadto pomidory zawierają likopen, najsilniejszy przeciwutleniacz z grupy, do której należy beta-karoten.

 

 

2017/2018

TRZYMAJ FORMĘ -z  wizytą u przedszkolaków >>>

 

 

 

 24 lutego 2018

Zimowy sobotni poranek był bardzo pracowity dla członków Zdrowego Kółka Kulinarnego. Mocna grupa zebrała się w sali szkolnej by przygotować zdrowy poczęstunek dla dzieci, które już wkrótce miały odwiedzić naszą szkołę. Tego dnia odbywał się Dzień Otwarty SP 3. Nauczyciele prześcigali się w organizacji ciekawych zajęć dla dzieci po to by móc pokazać w pełni  ofertę naszej szkoły.

 

Nasze kółko również chciało zaprezentować to czym zajmuje się na zajęciach.

Dla gości przygotowano:

- rogaliki z ciasta francuskiego z nadzieniem z gorzkiej czekolady

- tartinki na krakersach z pastą hummus

- odżywczy koktajl zielony (hit zeszłorocznego Dnia Otwartego)

 

Wszystkie smakołyki szybko zniknęły z półmisków a my cieszyliśmy się, że mogliśmy się zaprezentować i opowiedzieć o tym, czym zajmujemy się na zajęciach.

 
 

 

24 listopada 2017

 

W piątkowy, listopadowy wieczór odbyła się doroczna impreza pod nazwą „Wieczór z Korczakiem”. Jest to uroczystość, która obfituje w wiele atrakcji. Dla uczestników przygotowywane są ciekawe zajęcia, prezentacje, konkursy.

Członkowie Zdrowego Kółka Kulinarnego przygotowali na tę okazję zdrowy poczęstunek.

 

- mini ogóreczki faszerowane twarogiem z rzodkiewką i szczypiorkiem

- rogaliki z ciasta francuskiego z wykwintnym nadzieniem na bazie sera feta

 

Pyszne przekąski zachwyciły gości i uczestników wieczornego przedsięwzięcia. Zniknęły z pater i talerzy błyskawicznie.

 

 

2016/2017

 

 

Maj 2017

 

W maju odbył się konkurs wiedzy w ramach programu „Trzymaj Formę”

 SP 3 przygotowało do udziału drużynę 4 uczestników którzy byli reprezentantami naszej szkoły. Drużyna solidnie przygotowywała się do udziału w konkursie, uważnie studiując wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania. Przygotowywali również swoją formę fizyczną. Konkurs składał się bowiem z dwóch etapów: testu sprawdzającego wiedzę oraz części aktywnej, podczas której drużyna wykazywała się w różnych konkurencjach sportowych.

 

Szkołę reprezentowali:

Damian Czupryna

Laura Michalik

Weronika Cieślar

Magda Nowak

 

Nie wygraliśmy. Ale wcale nas to nie zmartwiło ;)

 

Kwiecień 2017

 

W kwietniu odbył się finał projektu edukacyjnego w ramach programu „Trzymaj Formę” >>>

 

Luty 2017

 

W lutym SP 3 starannie przygotowywało się do Dnia Otwartego naszej szkoły, podczas którego gościliśmy wielu przyszłych uczniów. Bardzo starano się aby pokazać wszystkim małym i dużym gościom, co oferujemy. Podczas sobotniego przedpołudnia szkoła pełna była różnorodnych, atrakcyjnych zajęć dla naszych dzieci.

 

Zdrowe Kółko Kulinarne również zapragnęło się zaprezentować, przygotowując stoisko degustacyjne. Przygotowano zdrowe przekąski częstując gości i wyjaśniając ideę i cele kółka.

 

Na tę okazję uczniowie przygotowali:

- wykwintne kanapeczki na ciemnej bagietce z warzywami i serem kozim

- paluchy z ciasta francuskiego z cynamonem i brązowym cukrem

- zdrowy koktajl pomarańczowo – bananowo – szpinakowy

Stoisko cieszyło się ogromnym powodzeniem.

 

 

Październik 2016

 

Podobnie jak w ubiegłym roku, nasza szkoła hucznie obchodziła święto patrona szkoły – Janusza Korczaka. Pewnego październikowego wieczoru odbyła się impreza pod nazwą „Wieczór z Korczakiem”. Impreza obfitowała w wiele różnorakich atrakcji. Na tę okazję członkowie Zdrowego Kółka Kulinarnego przygotowali pyszne i zdrowe przekąski.

 

Były to:

- kuleczki twarogowe w trzech panierkach: - panierce z mielonych orzechów

- panierce z drobno posiekanego szczypiorku

- panierce z słodkiej, sproszkowanej papryki

 

Wszystkie przekąski bardzo smakowały zarówno naszym gościom jak i gospodarzom wieczoru.

   

2015/2016

W przygotowywaniu zajęć uwzględnia się  sezonowość niektórych produktów
oraz kalendarz.
Jesienią przygotowywano więc sporo posiłków z warzyw,
były to surówki, sałatki,
koktajle owocowe
oraz  faszerowane warzywa. Poznano wartości odżywcze kasz, warzyw oraz owoców. Przygotowywano kanapki, pasty i kremy będące podstawą
dobrego śniadania.
W okresie świąt Bożego Narodzenia przygotowywano ciasteczka regionalne, a także potrawy ze śledziem.
Nie zapomniano też  o zdrowych słodyczach, przygotowując owsiane praliny, andruty, słodkie musy i tiramisu.
Uczestnicy kółka spotkali się też przy wigilijnym stole, częstując się i rozmawiając o własnoręcznie przygotowanych daniach wigilijnych.
Wykonywano też koreczki, tartinki, roladki i dekoracyjne miseczki owocowe,
które z powodzeniem można podać przy okazji organizowania imprez okolicznościowych.
Wykonując wszystkie dania zwracano baczną uwagę na jakość i znaczenie używanych produktów dla naszego organizmu.
Zajęcia prowadzi pani Aleksandra Broda.